Фонемски слух означава аудитивну представу о фонеми као и њену диференцијацију, односно способност дискриминације гласова. Отежано разликовање говорних звукова при очуваном слуху, указује на поремећај фонемског слуха и јавља се код већег броја различитих патологија које у основи имају органско или функционално порекло.
Фонемски слух је изузетно важан за учење језика, а затим и слова и писмености. Неразвијен фонемски слух испољава се у школском периоду у виду замене или изостављања слова приликом читања и писања. Најчешћи разлог мешања слова у писању је и тај , када је рађена корекција гласова, дете није добро аутоматизовало односно усвојило одређени глас или није добро усвојило дискриминацију гласова сличних по звучности.
Аутоматизација и дискриминација гласова су битан део корекције гласова које могу да утичу и на писање. Деца углавном текст преписују без грешке, али када пишу диктат често праве грешке у виду замене слова. Такође, дешавају се и грешке у виду мешања слова сличних не само по звучности већ и по изгледу, а често и ћирилична слова латиничним (последица увођења новог писма пре савладавања првог писма).
Шта радити када деца акустички не разликују гласове и немају развијен фонемски слух?
Најпре је потребно да дете упознамо са моторном дискриминацијом покрета говорних органа.
Поставимо говорне органе у правилну позицију за изговор једног па другог, сличног гласа. Наизменично изговарамо сличне гласове, па када уочимо да је дете усвојило један глас онда више пута понављамо други глас. Када дете усвоји одређени глас прелазимо на акустичке вежбе дискриминације гласова кроз: Дискриминацију слогова, затим речи које се разликују само у једном гласу, а затим се диференцијација увежбава на изговору као и допуни речи, реченица, песмица и текстова.
На основу процене и спровођења логопедских вежби, као и у сарадњи са учитељима уочено је да много ученика првог разреда управо има проблем са фонемским слухом односно заменом гласова сличних по звучности. Због тога, логопед Биљана Малишић је са ученицима првог разреда матичне школе у Љубовији спровела вежбе аудитивне дискриминације гласова кроз Рад по станицама. Ученици су кроз групни рад, на занимљивији начин могли уочити разлику међу конкретно гласовима Ј и Љ који ученицима представљају најучесталији проблем дискриминације.