O љутњи и бесу

„Био једном један лав…“

Задатак 1 – потребан материјал су папир и оловка:

Пре читања текста довршите и запишите започете реченице.

Бесан/а сам када ….

Бесан/а сам као …

Када сам бесан/а дође ми да …

Бес ме најпре прође када …


Бес је осећање које се обично јавља у односу са другим људима – неко је нешто урадио/рекао или није урадио/рекао, нешто што нас је повредило, угрозило, начинило нам неправду. Када је „примерен“ одговор на претњу, бес нам омогућава да започнемо одбрану, али он често измиче контроли и тада подстиче насилне облике понашања, што отежава наш живот са другим људима, а често се ни нама самима не допада. Ово незадовољство је веома често код адолесцената (код младих у пубертету, тинејџера) јер имају проблем са вршњацима, родитељима, наставницима..

Бес као моћна и непредвидива емоција често почиње да контролише нас, а не ми њу.

Задатак 2 – потребан материјал су папир, дрвене/воштане бојице и папир:

Сетите се ситуације када сте били бесни, размислите добро, па обликом и бојама прикажите (нацртајте) свој бес. Након тога дајте му глас, пустите га да проговори и испод цртежа напишите шта је рекао.


Поједини људи испољавају свој бес свађом, док други своја негативна осећања прикривају приговарањем, оговарањем, непријатним опаскама, игнорисањем људи, или прекидањем комуникације без икаквог објашњења. Прекомерно уживање у пићу и храни такође је чест облик „борбе“ против пригушеног беса.

Свако од нас има свој начин испољавања беса, који се учи још у раном детињству.

Задатак 3 – потребан материјал су папир и оловка:

Размислите, па запишите како се ви борите са својим бесом, или се уопште не борите.


Боље разумевање начина на који излазите на крај са овим осећањем помоћиће вам да измените ваше неприхватљиве, опасне реакције уколико су код вас присутне.

Бес је сасвим разумљива и нормална људска емоција која постаје проблем када је веома снажна, дуго траје, често се понавља, и испољава се на неприкладан начин. Тада се могу јавити и здравствене сметње (лупање срца, висок притисак, опадање имунитета..). Из сопственог искуства знамо да након излива беса осећамо потиштеност, нерасположеност, стид, кривицу или још већи бес због чињенице да смо „изгубили контролу“. Особа која има проблем са изражавањем беса постаје неомиљена у својој околини, и зато постаје бесна, и тако упада у зачарани круг беса. Све ово су довољни разлози за учење начина контролисања беса.

Сачувајте све што сте записали и нацртали, а у следећем прилогу говорићемо о конструктивном испољавању беса и начинима стицања, учења облика понашања која су здравија за вас саме и прихватљивија за људе око вас. Играћемо се „метром за бес“, радићемо вежбе за контролу љутитог понашања, цртати, говорити о користи и штети…

„…нарогушен и љут сав!“

Све вас поздрављају и воле
     ваше Дивна Биљана и Биљана.

-
Календар објава
јун 2020.
ПУСЧПСН
« мај  
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Категорије
Архива